Χρώμα, χλιδή και.. κατάρες: Η ιστορία της Ρώμης σε ένα μουσείο στα… τέσσερα!

DSC00265.JPG

Θαμπωμένοι από τη μεγαλοπρέπεια των μνημείων της Ρώμης θα σας γεννηθεί στα σίγουρα η περιέργεια για το πώς ήταν η καθημερινότητα των Ρωμαίων πολιτών, πως ήταν τα σπίτια τους, πως η ζωή τους, ποιες οι πτυχές της κοινωνίας στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Απαντήσεις που θα βρείτε σε ένα μουσείο γεμάτο γνώση και ιστορία, το Εθνικό Ρωμαϊκό, στην καρδιά τη Αιώνιας Πόλης. Στην πραγματικότητα, το Museo Nazionale Romano αποτελείται από τέσσερις ενότητες. Τις Θέρμες του Διοκλητιανού, την κρύπτη Balbi όπου ο επισκέπτης ανακαλύπτει την εξέλιξη της Ρωμαϊκής κοινωνίας και του αστικού τοπίου, από την αρχαιότητα ως τη σύγχρονη εποχή, το Palazzo Massimo alle Terme με τη μεγαλύτερη συλλογή έργων αρχαίας τέχνης στη Ρώμη με κυρίαρχα τα ψηφιδωτά, τις τοιχογραφίες και τα γλυπτά και τέλος το Palazzo Altemps, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα δείγματα αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής στη Ρώμη.

DSC00258.JPG

To Museo Nazionale Romano περιλαμβάνει εκθέματα τα οποία χρονολογούνται από τον 5ο π.Χ. αιώνα ως τον 3ο αιώνα μ.Χ. τα περισσότερα από τα οποία ανακαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των πολυάριθμων ανασκαφών στην Αιώνια Πόλη. Σημαντικό κομμάτι αποτελεί η συλλογή Ludovisi, η δωρεά της οποίας στα 1901 εμπλούτισε το Μουσείο με μοναδικά έργα αρχαίας γλυπτικής. Από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία του Μουσείου είναι η διαμόρφωση τμήματος των λουτρών του Διοκλητιανού με τα εκθέματα να «συνομιλούν» με τον εντυπωσιακό χώρο που αφήνει πεδίο λαμπρό στη φαντασία να ταξιδέψει στο χρόνο και να ανασυνθέσει τη μορφή των λουτρών, των μεγαλύτερων στον Ρωμαϊκό κόσμο.

DSC00369

Τα εν λόγω λουτρά, τμήμα των οποίων έχει μετατραπεί στην εκκλησία των Αγγέλων και των Χριστιανών Μαρτύρων από το Μιχαήλ Άγγελο (διαβάστε περισσότερα εδώ)  κατασκευάστηκαν από τον Αυτοκράτορα Διοκλητιανό το 305 μ.Χ. , μπορούσαν να φιλοξενήσουν πάνω από 3000 ανθρώπους και λειτούργησαν ως το 537 οπότε οι επιδρομές βαρβαρικών φυλών έκοψαν την παροχή νερού στη Ρώμη. Η λεηλασία που ακολούθησε για χρόνια γύμνωσε το οικοδόμημα από κάθε πολύτιμο υλικό, όπως συνέβη με όλα τα ορατά αρχαία μνημεία της Ρώμης.

DSC00255.JPG

Μην παραλείψετε στο τμήμα του Μουσείου που στεγάζεται στο Palazzo Massimo alle Terme να αφιερώσετε χρόνο στις τοιχογραφίες που κοσμούσαν Ρωμαϊκά σπίτια πλουσίων, όπου θα εντυπωσιαστείτε από τη ζωντάνια των χρωμάτων και τη φυσικότητα των σχεδίων που απολάμβαναν στα domus τους οι εύποροι Ρωμαίοι.

curse1

Θα εντυπωσιαστείτε επίσης από τις αρχαίες κατάρες κυρίως πάνω σε φύλλα μολύβδου και τις άλλες μαγικές πρακτικές που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Ρωμαίοι (διαβάστε περισσότερα εδώ) Από τα αριστουργήματα του Μουσείου είναι και ο λεγόμενος «δισκοβόλος Lancelotti» από το όνομα της οικογένειας που τον είχε στην κατοχή της και αποτελεί από τα πιο σημαντικά αντίγραφα του περίφημου δισκοβόλου του Μύρωνα.

DSC00245.JPG

Θα σας εντυπωσιάσουν επίσης τα πορτρέτα επιφανών Ρωμαίων τα οποία λειτουργούσαν σαν υπόμνηση της δύναμης της εκάστοτε οικογένειας έχοντας ιδιαίτερο ρόλο στο ταφικό τελετουργικό που έδινε μεγάλη βάση στη λατρεία των προγόνων. Προσέξτε ιδιαίτερα τις κομμώσεις. Επίσης θα πάρετε μια ιδέα για το Ρωμαϊκό ημερολόγιο μέσω των πινακίδων που τοποθετούνταν σε δημόσιους χώρους , κυρίως στα forum, τις αγορές, ώστε να είναι ορατό από όλους. Στο βωμό της Αφροδίτης και του Άρη θα δείτε τη λύκαινα με το Ρωμύλο και το Ρέμο να σας διηγούνται την ιστορία της γέννησης της αρχαίας Ρώμης ενώ σε ειδική προθήκη θα δείτε την περίφημη μούμια της Grottarossa, ενός κοριτσιού οκτώ χρόνων που τάφηκε με τις κούκλες της και ένα δακτυλίδι το οποίο ωστόσο ήταν πολύ μεγάλο για τα δάκτυλα της και συγκρατούνταν από ένα νήμα.

DSC00252.JPG

Αυτό όμως που θα κερδίσει τις εντυπώσεις και θα αποτυπωθεί ανεξίτηλα στη μνήμη σας είναι το ταξίδι στο χρόνο μέσα από τις τοιχογραφίες σπιτιών πλούσιων κατοίκων της πόλης.

DSC00253.JPG

Πολλά από τα δωμάτια έχουν αποκατασταθεί στο φυσικό μέγεθος με τις τοιχογραφίες σε εντυπωσιακή κατάσταση διατήρησης να δημιουργούν στον επισκέπτη την αίσθηση ότι πραγματικά μπαίνει μέσα σε ένα επιβλητικό αρχαίο Ρωμαϊκό σπίτι.

DSC00262.JPG

Το χρώμα είναι ο μεγάλος κυρίαρχος μαζί με τα σχέδια, όπως αυτά στη λεγόμενη Βίλα της Λυβίας που αναπαριστούν με απόλυτο ρεαλισμό το σκηνικό ενός κήπου.

DSC00260.JPG

Ακόμα και τα πουλιά που βρίσκονται μέσα σε αυτούς τους τοιχογραφικούς κήπους είναι τόσο ρεαλιστικά που θα σας αφήσουν με το στόμα ανοικτό.

DSC00246.JPG
Προτομή του Αντίνοου, του αγαπημένου του Αυτοκράτορα Αδριανού, από τη Βίλα του στο Τίβολι. (διαβάστε περισσότερα εδώ)

DSC00243.JPG

«Ο πυγμάχος που αναπαύεται»
Χάλκινο άγαλμα, από τα σπανιότερα του είδους, με ρεαλισμό που ξεκινάει από την έκφραση του προσώπου και τις πληγές στο σώμα και κορυφώνεται στις λεπτομέρειες στον εξοπλισμό του αθλητή.

DSC00251.JPG

Μεταλλικά ρόπτρα σε σχήμα λεοντοκεφαλής από κατοικίες εύπορων Ρωμαίων.

DSC00263.JPG

Πολλά ψηφιδωτά φιλοξενούνται στο Μουσείο των Θερμών

DSC00244.JPG
Ο «Ελληνιστικός πρίγκιπας»
Το άγαλμα του «Ελληνιστικού πρίγκιπα». Τα μεταλλικά αγάλματα αποτελούν σπάνια ευρήματα σε ανασκαφές καθώς λειώνονταν και το μέταλλο τους ξαναχρησιμοποιούνταν. Το συγκεκριμένο αποτελεί από τα πιο γνωστά του Ελληνορωμαϊκού κόσμου το οποίο πιθανότατα αποτελούσε λάφυρο ή απεικόνιζε έναν Ρωμαίο ο οποίος επιθυμούσε να απεικονιστεί ως αρχαίος Έλληνας. Έχει ενδιαφέρον ότι στην κοιλιά της μορφής έχει χαραχτεί μια συντομογραφία με αριθμούς και γράμματα που παραπέμπει σε αρχαία μέθοδο καταλογράφησης έργων τέχνης που εκθέτονταν σε δημόσια κτήρια στην αρχαία Ρώμη.

DSC00248.JPG

Η σαρκοφάγος του Portonaccio
Η εντυπωσιακή αυτή μαρμάρινη σαρκοφάγος που χρονολογείται περί τα 180 μ.Χ. πήρε το όνομα της από τη συνοικία της Ρώμης όπου ανακαλύφθηκε στα 1931. Εκτιμάται ότι φιλοτεχνήθηκε για να στεγάσει τα θνητά λείψανα ενός Ρωμαίου στρατηγού ο οποίος υπηρετούσε στο στρατό του Μάρκου Αυρηλίου και χαρακτηρίζεται από την εντυπωσιακή διακόσμηση της με τις ανάγλυφες μάχες Ρωμαίων με βαρβάρους.